Orange (mobiele telefonie netwerkbedrijf)
Orange heeft een heel duidelijk concept. Ze stralen rust, zekerheid en eenvoud uit. Daardoor krijgen mensen een zeker, duidelijk en geruststellend gevoel over dit bedrijf. Zo gebruiken ze in hun reclame rustige muziek, geen drukke reclamefilmpjes en altijd een afgestemd kleurengebruik.
Meestal gebruikt de kleuren zwart of wit en dan natuurlijk oranje erbij. Hun logo is een simpel vierkant met hun bedrijfsnaam erin. Die ook met een simpel lettertype erin is geschreven.
Op de advertentie hierboven zie je dat ze geen drukke kleuren gebruiken. En vooral het meisje met de bloem straalt iets uit wat bij hun past. Namelijk rust en tevredenheid, vrije tijd en eventueel een beetje natuur. Ze gebruiken ook vaak natuur in hun reclame.
Hoe ik bij dit concept kwam: Ik gebruik zelf Orange. Ik koos voor Orange omdat, ik weet waar ze voor staan, zekerheid, service etc. Voorheen had ik T-mobile als provider voor mijn telefoon. Alleen beviel deze me absoluut niet. Dit was vooral door de service en klantvriendelijkheid van hun. Daarom besloot ik om niet meer voor de goedkoopste te gaan maar voor het bedrijf te kiezen die me het meeste zekerheid biedt. Mijn vader gebruikt al langere tijd Orange als provider. Ik vergelijk hun service en klantvriendelijkheid. Ik stapte dus over naar Orange nadat ik het vergeleken had. En omdat ik nu zelf Orange gebruik kwam ik op dit concept.
Gebruikte bronnen: www.orange.nl, www.t-mobile.com
Coca-Cola
Het bedrijf dat de populaire drank Coca Cola maakt is wereldberoemd. Overal ter wereld wordt Cola gedronken. Heel typisch is dat Coca Cola na zoveel jaar nog steeds zijn logo bijna onveranderd heeft. De kleurgebruik: Rood en wit herinnert iedereen aan Coca Cola. Het lettertype van Coca Cola is ook uniek.
Coca Cola doet wel vrij weinig aan productvernieuwing. Zo introduceerden ze eerst de glazen flesjes en nu de blikjes en de plastic flesjes. Maar de smaak blijft onveranderd. Zo ontstaat er een vertrouwelijk en nostalgisch gevoel bij Coca Cola.
Hun conceptplan gaat voornamelijk uit van het terug naar vroeger :nostalgie. Zo is hun slogan van nu ook: Always Coca Cola.
Ieder jaar weer zie je met de kerstdagen hun prachtige reclame over een kerstman, een kleinzoon en zijn opa. Dit brengt bij mensen een warm kerstgevoel over en het versterkt het familie gevoel.
Alleen zijn ze nu ook vernieuwende reclamecampagnes begonnen. Hun nieuwste idee is dat het bedrijf veel zorg en aandacht besteed aan het drankje. En altijd nog hip is vooral bij de jongeren. Zo hebben ze vele sms en internetacties. En is er op hun site vlotte muziek.
De nieuwe campagne is voor de jongeren. De andere campagne die ervan uit gaat dat mensen als ze cola drinken een nostalgisch gevoel hebben. Die is meer gericht op de iets oudere doelgroep. Ongeveer 35 jaar of ouder. De mensen met een gezin.
Iedereen kent of drinkt wel eens Coca Cola. Ik kwam bij dit concept omdat, ik er elke dag mee geconfronteerd wordt. Elke dag drink ik wel een blikje cola. We hebben het altijd in huis.
Bron : http://www.coca-cola.nl/ en www.wikipedia.nl
Fout concept
Philip Moriss is een van de grootste tabakswaren producenten van de wereld. Het Amerikaanse bedrijf heeft zelfs fabrieken in Nederland. Toen de sigaret net gelanceerd werd op de markt door Philip Morris was er alleen nog maar positieve reclame. Reclame zoals: roken is stoer volgens Philip Morris, stijlvol en genieten net zoals de mooie meisjes van Philip Morris. De gevolgen van roken zoals meer kans op longkanker en hart en vaatziekten werden met opzet weggelaten door het bedrijf. Dit was zodat mensen een beeld kregen van roken is genieten en zodat ze onbewust blijven van de gevolgen. Pas na een lange tijd toen er slachtoffers vielen door de gevolgen ging Philip Morris pas hierop in. Maar inmiddels waren mensen al verslaafd geraakt of ziek geworden.
Philip Morris moest toen veel schadevergoedingen betalen en voortaan zijn promoties aanpassen. Op elk pakje sigaretten staat tegenwoordig dat roken schadelijk is. En er kwamen fikse accijnzen.
Hoe ik op dit concept kwam: Roken is slecht dat weet iedereen tegenwoordig wel. Maar mijn opa die 76 jaar oud is begon al in zijn tienerjaren met roken. Hij was toen onbewust van de gevolgen. Maar hij kan tot op de dag van vandaag niet stoppen met roken. Hij verteld me vaak genoeg dat ik nooit moet beginnen met roken. Hij rookte omdat, hem wijs werd gemaakt dat het stoer en vrijwel onschadelijk was zoals je op de foto's hierboven zit.
Ik ga nu het logo bespreken. Het logo ziet er heel koninklijk en betrouwbaar uit. Een koningshuis straalt macht, rijkdom en vertrouwen uit. Er is ook bewust voor de kleur goud gekozen. In het verleden straalde Philip Morris dit uit.
www.philipmorris.nl
Belangrijke concepten uit het verleden
Ik heb alweer Philip Morris. Bij foute concepten nam ik dit bedrijf als voorbeeld. En nu bij belangrijke concepten uit het verleden. Ik had al verteld dat Philip Morris de consumenten ging misleiden en de gevolgen verzweeg.
Daar kwam echter een grote verandering in toen rokers Philip Morris aan ging klagen. Philip Morris moest zijn sigarettenpakjes (de verpakkingen) moesten aangepast worden. Op elk pakje stond nu een lelijk bericht met een waarschuwing van bijvoorbeeld: Roken is schadelijk voor de gezondheid.
Er werd waarschijnlijk een belangrijk noodconcept gelanceerd om nog meer schadevergoedingen voor consumenten te beperken.
www.philipmorris.nl
Bekende conceptontwikkelaarIvo Broekhuizen
Ik koos hem omdat hij veel bekende werken heeft gemaakt.en veel prijzen heeft gewonnen. Hij heeft voornamelijk regie werk gedaan maar, hij is ook professioneel conceptontwikkelaar. Als je bezig bent met de regie denk je vanzelf ook aan het concept.
A MILLION DREAMS is een maatschap van Mathijs Geijskes en
Ivo Broekhuizen.
Ivo Broekhuizen (1964) is conceptontwikkelaar, tekst- en scenarioschrijver en regisseur. Na zijn opleiding tot sociaal psycholoog, met als specialisatie voorlichting, heeft hij zich ontwikkeld tot schrijver en regisseur van communicatieplannen- en middelen. Ivo ontwikkelde tussen de honderd en tweehonderd audiovisuele en interactieve programma's, vaak gedramatiseerd, voor organisaties als Albert Heijn, Shell, de Koninklijke Landmacht en Philips, waarvan er twaalf werden bekroond op festivals in binnen- en buitenland.
Enkele films van Ivo Broekhuizen
Go! Go! Go! (scenario, regie en productie) Een eenzame hardloper van Afrikaanse afkomst wordt zo getreiterd door een groepje jongeren dat hij uit wraak met drie stappen over hun auto heenloopt.
De Koninklijke Marechaussee (scenario, regie samen met Mathijs Geijskes) Het menselijke gezicht achter het uniform wordt zichtbaar in vier gedramatiseerde, maar waargebeurde verhalen.
De afdeling Beproevingen Wapensystemen en Munitie (scenario en regie) Documentaire beelden van beproevingen van wapens worden afgewisseld met dramascènes van een soldaat in een gevechtsituatie.
* FINALIST AWARD op New York Festivals
Gemakkelijk en veilig reizen met NS. (scenario en productie)Een film die voor- en tegenstanders binnen korte tijd enthousiasmeert voor de toekomstige manier van reizen: met de OV-chipkaart en via poortjes.
Schokverwerking. (scenario en regieassistentie) Vier aangrijpende dramaproducties over het verwerken van schokkende ervaringen door politieagenten.* 1E PRIJS in categorie 'training en interne communicatie' van de SAM (Stichting Audiovisuele Manifestaties) voor deel 1, De Schok.
* SONY AWARD op SAM Festival
* AV-PERSPRIJS van de Nederlandse Pers
* GOLD MEDAL op New York Film Festival.
De vrouw met het masker (Maria van Hongarije 1505-1558). (scenario)De renaissancevorstin Maria van Habsburg was zowel koningin van Hongarije als regentes van de Nederlanden. Documentaire van 50 minuten voor de NPS.
Overige bekroonde films van Ivo Broekhuizen:
Onder vuur (montage)
* 1E PRIJS IN CATEGORIE 'TRAINING EN INTERNE COMMUNICATIE', Stichting Audiovisuele Manifestaties
Reactieve Klantenbenadering. (scenario)
* 3E PRIJS IN DE CATEGORIE 'TRAINING EN INTERNE COMMUNICATIE' VAN DE SAM.
* GENOMINEERD VOOR DE SONY AWARD
1 MWPV (scenario en regie)
* BRONZEN SCENARIO AWARD SAM* MENTION SPÉCIALE DU JURY op Fimbacte
De Anti-Agressie-Maatregelen. (scenario van CD-ROM)
* VAP-VAKPRIJS 1994 (VAP = Vereniging Audiovisuele Producenten).
Help! (Scenario van CD-ROM)
* INTERACTIVE AWARD op Nationale AV Gala
HACCP, oftewel: Lekker eten met Midas. (scenario)
* AWARD INTERNE COMMUNICATIE op Nationale AV Gala
Ik heet geen Ali! (scenario)
* AWARD op New York Festivals
Spoedeisende Hulp -de dagelijkse praktijk (scenario en regie)
* SILVER AWARD op festival Keying into the Brain
http://www.amilliondreams.nl/
No comments:
Post a Comment