Conceptlancering van de quote 500
Iets langer dan een jaar geleden, aan het eind van het jaar 2005 om precies te zijn, zocht het Nederlandse blad Quote de publiciteit op met een vrij opmerkelijke stunt:
Quote is een blad wat zich op de rijkere mensen richt en het gaat dan ook vooral over rijke mensen. Sinds enkele jaren brengt dit blad de Quote 500 uit. De Quote 500 is een omstreden lijst waarin een schatting van het kapitaal van de 500 rijkste Nederlanders gemaakt

deze Nederlanders en het aandeel van hun rijkdom komen zo in het blad terecht.
De lijst zelf was dus al omstreden.De publiekstunt die echter volgde ter promotie van de lijst bleek echter nog brutaler.
In een lowbudget filmpje was te zien hoe een busje van het blad langsreed in de PC hoofdstraat. Op het busje is een gigantische megafoon gemonteerd waardoor we de stem van de hoofdredacteur door de straat horen galmen. De hoofdredacteur, genaamd Jort Kelder, roept Estelle Gullit op te stoppen met winkelen omdat ze op deze manier de positie van haar man Ruud Gullit op de lijst kan beschadigen .Het is algemeen bekend dat de vrouw van deze bekende en rijke voetballer haar tijd vooral vult met het winkelen in deze dure straat van Amsterdam. Jort Kelder roept Estelle dan ook op om te gaan winkelen in de HEMA en zich uit de P. C. Hoofdstraat terug te trekken.
De mensen die over straat lopen zijn duidelijk geschokt op het filmpje want niemand verwacht een actie. Uiteindelijk zien we ook Estelle die zich schuil houdt in een winkel om niet gezien te worden.
Alles is lowbudget aan het filmpje en daardoor lijkt het alsof Estelle Gullit echt lastig gevallen is door Jort Kelder tijdens een van haar winkeluitjes. Na een week lekte echter het nieuws uit dat alles opzet was geweest en dat Estelle Gullit vrijwillig de draak met zichzelf had gestoken zodat de verkoopcijfers van het blad omhoog zouden gaan. Dat de opzet uitkwam was geen ramp want inmiddels had heel televisie kijkend Nederland het al over het filmpje. En ondanks dat de opzet uitkwam bleef het een verassende en ludieke actie. Zeker voor een conservatief blad als de Quote zul je waarschijnlijk denken. Maar niets is minder waar. Sinds Jort Kelder zo’n 13 jaar geleden als hoofdredacteur begon is de algemene verkoop van het blad verdrievoudigt. Jort Kelder wilde juist een controversieel blad brengen iets was je niet gauw in verband brengt met rijke mensen. Die zijn toch juist wat stijfjes zou je denken. Toch zat hij er niet naast door juist een controversieel wind oor het bedrijf te laten waaien en toen de quote 500 uitkwam werd zijn visie in welke richting hij wilde gaan met het blad steeds duidelijker.
Na de stunt met Estelle Gullit stond het concept van Quote echter voor elke Nederlander als een blok. Quote is brutaal, controversieel en voor rijke mensen. Maar deze rijke mensen zijn ook mensen en die mogen ook speels zijn en de ban uit springen. En stiekem wil hij ook nog zeggen dat schaamte voor rijkdom iets belachelijks is, juist door de brutale opstelling van het blad.
Inmiddels is het bekend geworden dat Jort Kelder zal stoppen als hoofdredacteur van de Quote. Na dertien jaar was het wel genoeg, zei hij. Hij zal echter wel een adviserende rol blijven spelen voor de aankomende hoofdredacteur. Want een duidelijk en spraakmakend concept als dit moet natuurlijk recht over eind blijven staan.
Beschrijving van de piramide:
Als je het tijdschrift van Quote in een trendpiramide wilt plaatsen kun je verschillende kanten op.
Ten eerste kun je als maxitrend uitgaan van vermaak of ontspanning. Je kunt echter ook uitgaan van de maxitrend identificatie. De mens heeft de behoefte zichzelf te identificeren en tijdschriften spelen hier handig op in. Denk maar aan al die verschillende tijdschriften en de vele doelgroepen die hierbij horen. Een megatrend kan dan bijvoorbeeld psychologische factoren zijn ofwel sociale omgangsvormen.
Bronnen:
Het filmpje, te zien via: http://youtube.com/watch?v=TGfPpiO7Dxs
en de homepage van Quote: http://www.quotenet.nl/
No comments:
Post a Comment