Thursday, March 8, 2007
3. De theorie Trendwatching
Trendanalyse: Kennis voor morgen
Roos Boers
Inleiding
Onze wereld is voortdurend in beweging, we veranderen en ontwikkelen. De richting waarop zich iets ontwikkeld noemen we een trend, en als we op de hoogte zijn van trends kunnen we hierop inspelen.
Een trendwatcher is daarmee niet een waarzegger die ons de toekomst kan voorspellen, maar eerder een spons die zijn omgeving en vooral diens verandering, volledig in zich op neemt en hier vervolgens conclusies uittrekt.
Hij ziet trends, verzameld de informatie, die uiteindelijk leidt tot nieuwe inzichten. Daarmee leiden trends tot nieuwe kansen, mogelijkheden en bedreigingen.
Door het inspelen op veranderingen, wat het doel is van het trendwatchen, zijn we in staat de tijd die verder tikt te benutten, in plaats van toe te moeten zien hoe ons de grip op het hier en nu ontglipt.
Beschrijving van de opdracht
Op deze blog vindt u een trendanalyse, gemaakt door ons, studenten communicatie aan hogeschool Inholland te Rotterdam, voor het vak ‘Trendwatcher- Conceptontwikkelaar’ .
We bespreken achtereenvolgens de trends van nu, het verleden en de toekomst. We hebben met zeven personen aan deze opdracht gewerkt, dus per onderdeel staat aangeven van wie welk stuk afkomstig is, ieder stuk wordt afgesloten met informatie over een bekende trendwatcher.
Algemene uitleg over theorie
Het woord “trend”is een breed begrip. Iedereen definieert het woord ‘trend’ op zijn eigen manier. Het woord ‘trend’ roept ook allerlei vragen en reacties op. Trends zijn er in soorten en maten en is dus voor ieder individu anders. Sommige kijken op korte termijn en andere mensen kijken weer op de lange termijn naar trends.We zullen eerst het begrip ‘trend’ definiĆ«ren zoals in het Van Dale Groot Woordenboek Hedendaags Nederlands.
'Van Dale beschrijft het begrip ‘trend’ als volgt: 'Ontwikkelingslijn, met name het algemeen verloop van statistische cijfers neiging, richting, tendens.Nieuwe mode, heersende toon.'
In het boek van Kotler ‘Principes van de marketing’ staat het begrip ‘trend’ anders gedefinieerd, deze gaat als volgt:
'Een onderliggend patroon van afzetgroei of –neergang, dat wordt veroorzaakt door elementaire veranderingen in de bevolking, kapitaalvorming en technologie.'
Wetenschappers praten over ontwikkelingen die zich in cijfers laten uitdrukken, hebben zij het over het woord ‘trend’. Bij deze trends gaat het altijd om kwantitatieve gegevens. Als we uit gaan van de tweede definitie van Van Dale, zijn deze trends minder makkelijk uit te drukken in cijfers, dus kwalitatieve gegevens.Hier gaat het meer op sociologische en culturele ontwikkelingen.We kunnen dus concluderen dat het begrip ‘trend’ zowel van kwantitatieve als van kwalitatieve aard kunnen zijn. (
bronnen: Roothart, Principes van Marketing, derde editie, Pearson Education)
Trendfactoren
Trends worden bepaald door verschillende factoren als demografie, politiek, cultuur en economie. Deze spelen een rol naast nog een andere belangrijke factor: de tijd. De ene trend duurt langer dan de andere.
(bron: Roothart)
Trendniveaus
Trends kunnen we in drie verschillende niveaus verdelen: het micro-, maxi- en meganiveau. Deze niveaus verschillen in omvang, inhoud, termijn en mate van abstractie. De microtrend beweegt zich op het marktniveau, de maxitrend is pas van toepassing als de consument centraal staat en de megatrends bewegen zich op maatschappelijk niveau.Alle trendniveaus hebben een bepaalde levensduur. De trend op microniveau bestaat van 0 – 5 jaar, van op maxiniveau 5 – 10 jaar en op meganiveau van 10 – 30 jaar.
(bron: Roothart)
Trendpiramides
De drie trendniveaus worden verwerkt in een trendpiramide, ondanks dat ze verschillen in omvang en inhoud kunnen ze niet van elkaar los staan. Deze niveaus verhouden zich op een bepaalde manier tot elkaar. De megatrend is de basis voor een aantal maxitrends en deze is weer de basis van de microtrend.Trends zijn er in allerlei soorten en maten en behoren bij een bepaald niveau. Deze trends worden verwerkt in een trendpiramide en zijn gebaseerd op verschillen en overeenkomsten in waarden en tijdsduur.
(bron: Roothart)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment