
Concepten van nu
1. Fisher Price: speel, lach, groei
Fisher Price is een dochterorganisatie van Mattel, een grote en bekende speelgoedfabrikant. Hoewel Mattel zich op kinderen van alle leeftijden richt, is Fisher Price er vooral voor de peuters en kleuters. Ze verkoopt speelgoed voor jongeren tot ongeveer zes jaar. Maar niet alleen speelgoed is er op de site te vinden. Er staan handige opvoedkundige tips en daarnaast kan iemand een groeigids downloaden. Hiermee kan een ouder kijken of de ontwikkeling van zijn of haar kind overeenkomt met de kenmerken per leeftijd die in de groeigids staan.
Fisher Price verkoopt speelgoed, maar door haar tips en extra informatie over opvoeden die ze aan ouders mee wil geven laat zij ook haar betrokkenheid zien. Dit gebeurt op zo’n manier dat je als ouder er alleen maar vanuit kan gaan dat het speelgoed veilig is. Kortom, Fisher Price verkoopt niet alleen speelgoed, maar ook betrokkenheid en veiligheid.

Kijk bijvoorbeeld naar de producten die je op de website van Fisher Price tegenkomt. Voor kinderen tot zes maanden is er vooral speelgoed met muziek te vinden. Taalkundig kun je ze misschien niet veel leren maar een muzikale ontwikkeling van je kind, hoe klein die ook mag beginnen, is ook nooit weg.
Vanaf zes maanden is er echter al een knuffelbeer te koop die niet alleen liedjes zingt wanneer je er op drukt maar die ook het A,B,C, het tellen tot tien en het onderscheiden van lichaamsdelen aan een kind wil meegeven. Een product als deze beer laat goed de opvoedende taak van Fisher Price zien die zij naast haar vermakende taak voert.
Beschrijving van de piramiden:
De conceptontwikkelaar van Fisher Price speelt dus zowel in op de maxitrend vermaak als in op de maxitrend veiligheid.
De megatrends die hierbij horen kunnen zijn vrijetijdsbesteding (bij vermaak) en bij veiligheid kunnen de sociale/psychologische ontwikkelingen van een volk als overkoepelende trend gezien worden.

Bron: http://www.fisher-price.com/

Aan het merk “Ketel One” hangt een grappige geschiedenis die laat zien wat een onconventionele aanpak en een sterk gedachtegoed wel niet kan doen voor je merk.
Nolet Distelleerdij uit Schiedam was een bedrijf wat eind jaren 70 moeilijke tijden doormaakte vanwege de opkomst van vele concurrenten op de jenever markt. De directeur van het bedrijf wilde een nieuw duidelijk merk lanceren waarmee ze de concurrentie op voldoende afstand konden houden. Zijn zoon zag in de kelder van de stokerij een oude ketel staan met daarop de naam: “Ketel one.” Hij vertelde zijn vader dat hij dat een mooie naam voor een nieuw merk vond. De directeur ging hier over na denken en besloot de ketel opnieuw te gaan gebruiken.
Tienduizenden consumenten kregen een uitnodiging om te kijken hoe de warm gestookte ketel pufte en zwoegde terwijl de werknemers kolen op het vuur gooiden. Het werd een onvergetelijke gebeurtenis. Door de mond op mond reclame die uit deze gebeurtenis volgde werd Ketel 1 een van de meest vooraanstaande jenever merken in Nederland. In de jaren 90 werd het merk op een soortgelijke manier in Amerika gelanceerd met de naam “Ketel One.” Ook daar sloeg het aan, vrijwel zonder consumentenreclame.
De verkoop van het Amerikaanse merk “Ketel One” zorgt nu voor 80 procent van de omzet in het bedrijf.
Beschrijving van de piramide:
In dit geval speelde de conceptontwikkelaar in op een drang naar het “ambachtelijke”verleden. Als we deze drang als maxitrend zien kunnen we gevoelens van nostalgie, die er altijd zullen zijn, zien als een overkoepelende megatrend.
Bron: Ketel One scoort in de States, uit “Grondslagen van de marketing” door Verhage.
Fout concept
V & D:
De directie van de V & D wilde een gedachtegoed uitdragen dat “zij er voor alle Nederlanders zijn.” De reclamecampagne die ze enkele jaren geleden had richtte zich op “Nederlands op zijn breedst.”
Het lijkt erop dat de V en D haar gedachtegoed zo breed heeft gehouden dat er juist geen duidelijk gedachtegoed overblijft. Door zich op iedereen te willen richten is er geen duidelijke doelgroep, maar ook een specifieke volggroep ontbreekt omdat ze nergens echt in gespecialiseerd is. De producten zijn niet verassend of bijzonder.
Ook in de sfeer in het warenhuis zelf is grijs, stoffig en spreekt weinig tot de verbeelding. V en D verkoopt vooral weinig bijzondere producten in veel categorieën. Het lijkt erop dat het gebrek aan een duidelijke profilering alleen maar slechter voor de V en D kan gaan uitpakken.
Bron: V & D: Warenhuis voor iedereen? Uit “Grondslagen van de marketing” door Verhage
Een belangrijk concept uit het verleden:
Simon Levelt; koffie en theespeciaalzaken
Simon Level opende in 1817 voor het eerst een winkeltje in Amsterdam en verkocht daar koloniale waren. Nu twee eeuwen later is de winkel uitgegroeid tot een internationaal- bekende koffiebranderij en theehandel met een uniek en kwalitatief hoog assortiment.
Simon Levelt onderscheid zich niet alleen in kwaliteit. Ook haar gedachtegoed is bijzonder te noemen vergeleken met andere aanbieders. Simon Levelt handelt namelijk alleen in natuurlijke producten en ze betaalt een eerlijke prijs voor de grondstoffen aan boeren in de derde wereld. Ook heeft ze diverse hulpprojecten gerealiseerd in derde wereld landen. Denk bijvoorbeeld aan de opbouw van scholen, ziekenhuizen, of tandartspraktijken.
De koffie en thee die zij verkoopt is vaak duurder dan wat de concurrentie aanbiedt. De klanten werden hier echter niet door afgeschrokken. Ze betaalde graag wat meer voor de kwaliteit en voor de gedachte dat ze hier mensen uit de derde wereld mee konden helpen.
Inmiddels bestaan er steeds meer winkels die uit een soortgelijk gedachtegoed handelen. Denk maar eens aan de Wereld Winkel of aan Max Havelaar. Deze bestaan echter nog niet langer dan dertig jaar. Simon Levelt bestaat al bijna 2 eeuwen. Het concept waaruit ze nu handelt is niet meer zo ongewoon maar het zou mij niet verbazen als dat twee eeuwen geleden wel het geval was.
Bron: www.simonlevelt.nl
Grote naamWalt Disney:
Hij werd geboren in 1901 in Chigago en stierf in 1966 in Los Angeles. Hij staat bekend als schrijver, tekenaar, producent, ontwerper en regisseur maar je zou niet gelijk aan hem denken als je een bekende conceptontwikkelaar zoekt. Maar waarom ook niet? Als iets een duidelijk concept heeft dan is het het merk Disney wel. Het is dan ook niet meer dan terecht om hem een groot conceptontwikkelaar te noemen.
Walt Disney begon ooit rond zijn 16de met een cursus cartoon tekenen en ging vervolgens naar de kunst academie. Na zijn opleiding solliciteerde hij bij de marine waar hij vanwege zijn jonge leeftijd niet werd toegelaten. Een tijdje werkte hij als chauffeur maar als snel vond hij een leukere baan als tekenaar in Kansas City.
“Het begon allemaal met een muis” is een vaak gezegde uitspraak wanneer het om het succes van het merk Disney gaat. Het begon ook met de tekening van een muis. Toen heette de muis nog Mortimer maar zijn vrouw haalde Walt Disney over om hem Mickey te noemen. In 1928 verscheen deze muis voor het eerst op het witte doek in 3 korte filmpjes. De films werden gemaakt in de studio die Walt Disney samen met zijn broer had opgericht. Met zijn broer en een handjevol andere mensen maakte hij verschillende tekenfilms. Hoewel Walt Disney perfect kon tekenen en een goed gevoel voor grappige situaties had was hij geen animator. Zelf kon hij de tekenfilms dus niet uitwerken. Walt Disney was meer een man van ideeën en met zijn duidelijke visie liet hij andere mensen maken wat hij voor ogen had. Iets wat de meeste conceptontwikkelaars niet vreemd is.
Inmiddels kan niemand vandaag de dag nog om het merk Disney heen. Zelf veertig jaar na zijn dood staat het concept Disney nog als een huis. En zoiets kan alleen een groot conceptontwikkelaar voor elkaar krijgen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Walt_Disney
No comments:
Post a Comment