Wednesday, March 14, 2007

16. Jolanda's Conceptverslag

door Jolanda Goossensen


MICROTREND VAN NU : DE SENSEO

In de meeste huishoudens van ons land kun je dit koffieapparaat vinden. De koffiezetter is het resultaat van een samenwerking tussen Philips DAP in Hoogeveen en koffiemaker Douwe Egberts / SARA LEE in Joure. Het koffieapparaat wordt veelvuldig gekocht vanwege het gemak van het zetten van 1 of 2 snelle, verse koppen koffie. Tevens is de Senseo in vele kleuren en ontwerpen beschikbaar en is er dus voor ieder wat wils. Philips heeft met de Senseo een geheel nieuw merk op de markt gebracht, voortvloeiend uit het gedachtegoed ‘sense and simplicity’.


Dit merkproduct, de Senseo, vloeit hieruit voort, met de kenmerken gemak en kwaliteit. De mentaliteitspropositie, betekenispropositie zoals Jan Rijkenberg in zijn boek ‘Concepting’ schrijft wordt hier dus zeker toegepast. Senseo is een sterk conceptmerk op zichzelf geworden.



CONCEPT VAN NU: HI , PTT TELECOM


Hi vloeit voort uit een historisch ontwikkeld bedrijf ; de PTT Telecom. De PTT Telecom ging in 1994 verder als KPN (Koninklijke PTT Nederland). KPN richt zich onder KPN Mobile op mobiele telefonie en biedt dit onder andere aan onder de merknaam ‘Hi’.
Hiermee komt KPN met een heel nieuw conceptmerk op de markt.


Hi richt zich op jongeren, en biedt onder andere voordelige sms-tarieven en mobiel MSN. Vooral het aspect ‘goedkoop’ wordt veelvuldig gecommuniceerd. Hi speelt tevens in op de persoonlijke band van mensen met hun mobiele telefoon. Dit merk werd ook krachtig geïntroduceerd door wekenlang via paginagrote advertenties en opvallende billboards de komst aan te kondigen. Door de mysterieuze aankondiging werd men nieuwsgierig en werd ‘Hi’ direct sterk neergezet.
Net zoals de Senseo is ook ‘Hi’ een conceptmerk op zichzelf en heeft ‘Hi’ een geheel eigen manier van communiceren. De liedjes die tijdens de reclame worden gezongen slaan aan en blijven bij jongeren hangen, waardoor ‘Hi’ zijn totaal eigen gezicht heeft.
































CONCEPT UIT HET VERLEDEN: BEN

‘Ik Ben. Ben jij?’ was de bekende slogan van ‘Ben’ , een mobiel netwerk. Ben stelde zich voor op hun internetsite als ‘Hallo ik ben Ben. Ik ben een nieuw mobiel netwerk. Anders dan anderen. Dat zie je al aan mijn naam. Ik hou het graag eenvoudig en persoonlijk (…)’. Het reclamebureau KesselsKramer, de bedenkers van de Ben-campagne, wilde de consument in plaats van het product centraal zetten. Ben kreeg tijdens het Nima Marketing Congres in december 1999 zelfs lof voor de wijze waarop ze merkentrouw had gerealiseerd door het product ondergeschikt te maken aan imago en positionering. Ook was er lof voor de introductie: eerst het merk los van het product, later een persoonlijke naam die een brede doelgroep aanspreekt. Ben is erg populair en aansprekend geweest en daarom neem ik dit concept op in dit verslag. Vanaf 25 februari 2002 is Ben veranderd in de naam T-Mobile. T-Mobile is internationaal één van de grootste aanbieders van mobiele communicatie en heeft ook Ben overgenomen. Wanneer je
www.ben.nl intikt kom je automatisch op de site van T-Mobile. Blijkbaar wordt er toch nog rekening gehouden met mensen die nog niet van de naamsverandering op de hoogte (willen) zijn.








------------------------------------------------------------------------------------

Voor het schrijven van dit conceptverslag heb ik de volgende bronnen gebruikt ; http://www.columni.nl/ , http://www.wikipedia.nl/, http://www.t-mobile.nl/ (persberichten uit het archief), verschillende artikelen die over Senseo en Hi zijn geschreven en 'Concepting' van Jan Rijkers.


BELANGRIJKE ONTWERPSTER: MARLIES DEKKERS

Marlies Dekkers is geboren in Oosterhout en heeft via de huishoudschool en de havo gestudeerd bij de Kunstacademie St. Joost in Breda. Tijdens haar studie kreeg je geregeld al aandacht van de pers vanwege haar ontwerpen en kreeg af en toe ontwerpopdrachten voor kledingzaken. Haar ontwerp van een jurk die aan de voorkant lang en aan de achterkant nietsverhullend kort wordt wereldberoemd. In 1991 is ze afgestudeerd en startte in 1993 haar eigen kledinglijn Undressed op. Deze kledinglijn bestaat uit erotische lingerie, en ze schudde de lingeriewereld door elkaar door vanuit een andere invalshoek te ontwerpen. Tevens is zij de enige vrouw in de lingeriewereld, waar vooral mannen in werken.








Voor Hunkemöller ontwierp ze de lijn Seduced. De pers schrijft over haar manier van ontwerpen; “De kleding van Dekkers daagt mensen uit iets nieuws te durven dragen. De lingerie kan ertoe bijdragen dat mensen meer seksueel gaan experimenteren. In de maatschappij vervaagt de taakverdeling tussen de man en de vrouw steeds meer. Voor het erotische leven betekent dit dat vrouwen net zo goed initiatief kunnen nemen als mannen. De lingerie kan helpen oude rolpatronen te doorbreken”. Tevens schrijft men dat Marlies haar kledingstukken beschouwt als kunstwerkjes. “De ontwerpen van Marlies Dekkers zijn altijd te herkennen aan het intrigerende lijnenspel. Ze gebruikt overal elastieke bandjes en touwtjes om de kleding een eigenzinnig en stijlvol karakter te geven. Het gebruik van transparante materialen maakt de collectie supervrouwelijk en sexy. Naar eigen zeggen haalt ze haar inspiratie uit poëzie, literatuur en films”.



In 1997 werden haar ontwerpen tentoongesteld in de Kunsthal in Rotterdam. En in 2002 werd daar tevens haar nachtkledinglijn Nightdressed gepresenteerd. Niet alleen in de Kunsthal heeft ze haar ontwerpen getoond. In 2003 gaf ze een modeshow in het museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en in 2005 was haar werk te zien in het Schielandshuis in Rotterdam en het Rijksmuseum in Amsterdam.



"De lingeriebranche was en is een mannen- en fabriekenwereld", zegt Marlies Dekkers, "waarin honderden meisjes achter machines zitten en beha's maken, maar écht ontworpen werd er tien jaar geleden niet. Er werd van elkaar gejat, soms werd er een stilist op gezet om het nét iets leuker te doen, maar er was geen verfrissing. Ik was vreemd genoeg de eerste die ging nadenken over wat er de afgelopen dertig jaar met vrouwen was gebeurd, wat ze wilden, wat hun fantasieën waren en hoe je bepaalde dingen met lingerie kunt verhullen of juist benadrukken." "Ik creeer met een visie om de normale grenzen van de toegepaste kunsten te overtreffen".

Haar ontwerpen zijn bekend voor het gebruik van moderne materialen, de aandacht naar details en de ingewikkelde ‘finishing touch’ die allemaal bijdrage aan het totale grafische karakter van haar ontworpen lingerie.

Inmiddels is Marlies Dekkers wereldwijd bekend. Ze heeft over de 500 verkooppunten in Europa en ook de Amerikaanse markt toont interesse in ontwerpen.









-----------------------------------------------------------------------------


Natuurlijk is er nog veel meer over Marlies Dekkers te schrijven. Ook als je op het Internet Marlies Dekkers ‘googeld’ kun je ontzettend veel informatie over haar vinden en komt ieder stuk neer op hetzelfde: Marlies Dekkers heeft in tien jaar tijd ontzettend veel veranderd in de lingeriewereld met haar ontwerpen. Daarom heb ik Marlies Dekkers gekozen als belangrijke ontwerpster.

No comments: