Joey Lai
eten in miniporties
Maxitrend:
single zijn
Mega trends:
individualisering

Toelichting:
De gezinnen zijn al heel lang veel kleiner omdat mensen niet meer zo gelovig zijn (ontzuiling). En omdat er nu door de overheid een goede ouderenzorg geregeld is. Dus de kinderen hoeven niet meer altijd voor hun ouders te zorgen als ze volwassen zijn. De mensen zijn al veel zelfstandiger. En technologie zorgt er nog meer voor dat mensen individueel kunnen spelen, relaxen enz. Denk maar de vele computerspelletjes, muziekapparaatjes met oordopjes. Er zijn veel single mensen in Nederland en dat zal ook alleen nog maar stijgen. De veel alleenstaande mensen kopen eten in miniporties. Supermarkten hebben al een groot aanbod voor hun. Zo kunnen zij koken voor 1 persoon en hoeven ze geen eten of geld te verspillen. Ook kunnen die mensen elke dag iets anders eten, ofwel een grotere diversiteit.
*Ik kwam op deze trend omdat veel van mijn vrienden studenten zijn die op hunzelf in een kleine studentenkamer wonen. En als ik daar dan langsga zie ik hun koelkast vol met in miniporties verpakte producten
TRENDS VAN NU TECHNOLOGIESERING

Microtrend:
mobiele telefonie
Maxitrend:
controle
Megatrend:
technologiesering

Iedereen heeft wel een mobiele telefoon. Mensen willen controle over de communicatie met andere personen.
Ook hebben alle moderne telefoons nu internetfuncties. Zo kunnen mensen ook dingen controleren op internet. Dingen zoals het weerbericht en E-mails lezen. Zo hebben ze meer controle en grip op het dagelijks leven. Ook hebben mensen van tegenwoordig altijd een strak schema. Als een afspraak uitloopt kunnen ze altijd en overal contact opnemen met iemand en vertellen dat hij/zij later komt. Zo hoeft niemand ongerust te zijn of voor niets te wachten.
* Ik kwam bij deze trend voornamelijk omdat ikzelf niet meer zonder een mobieltje kan. Ik woon ook nog eens in een dorpje. Soms als het laat is kan ik niet meer naar huis reizen met het openbaar vervoer. Dan moet ik mijn ouders bellen zodat ik opgehaald kan worden.
VOORSPELLING: TREND VAN DE TOEKOMST - GRENSVERVAGING

Microtrend: hogesnelheidslijn Schiphol - Antwerpen
Maxitrend: haastigheid
Megatrend: grensvervaging
De lijn is tussen 2000 en 2006 gebouwd en wordt naar verwachting in december 2007 geopend. Zoals de naam al zegt: ‘hoge snelheidslijn’. Dit is niet de eerste hoge snelheidslijn, denk maar aan de thalys en de TGV. Mensen willen altijd snel overal heen kunnen. Ik geloof dat er in de toekomst steeds meer hogesnelheidslijnen zullen komen en dat ze steeds langer worden. En uiteindelijk komt er een lijn die door heel Europa zal gaan. Aan het begin van zo’n nieuwe ontwikkeling is het gebruik maken van deze ontwikkeling natuurlijk heel prijzig. Maar ik geloof ook dat na verloop van tijd de prijzen voor de hogesnelheidslijnen steeds goedkoper zullen worden
gebruikte bronnen
* Ik kwam bij deze trend omdat, mij aangeboden werd om in een sneltrein naar Parijs te reizen. Dat zou me veel meer tijd schelen dan in de bus zitten.
TRENDS VAN HET VERLEDEN - GLOBALISERING
Maxitrend: werkoverschot
megatrend: globalisering
In de jaren 60 - 70 waren gastarbeiders (uit landzen zoals Marokko) erg welkom in Nederland. Toen waren er veel klusjes voor laaggeschoolde mensen. Maar in de jaren 70 ging de overheid dit beleid stoppen. De gastarbeiders moesten eigenlijk terug naar hun eigen land. Alleen velen zagen dit niet zitten. Er kwamen in ieder geval niet meer gastarbeiders bij. Familieleden van de gastarbeiders mochten vaak nog later ook komen in Nederland. *Ik kwam op deze trend omdat ik veel omga met de zogenaamde 2e generatie. De kinderen van de gastarbeiders die in Nederland geboren zijn.
TRENDS VAN HET VERLEDEN - TECHNOLOGISERING - COMPUTER ADMINISTRATIE

Maxitrend: efficiëntie
Megatrend: technologiesering
Toen de computers net geïntroduceerd waren. Waren ze heel prijzig. Alleen grote instituten hadden geld voor de mega grote computers van toen. Al gauw werd de computer klein handig en veel op kantoren gebruikt. Vooral voor administratie. Alles kon snel en overzichtelijk ingevoerd worden en teruggevonden worden. Later werd het pas meer voor persoonlijk gebruik en vermaak, zoals ontspanning en vermaak met liedjes en computerspelletjes. *Hoe ik bij deze trend kwam: Zelf heb ik een tijd de administratie gedaan bij een bibliotheek in Steenbergen NB. En daar gebruikten ze toen computeradministratie. Dat hadden ze al wel langere tijd. Maar nu werd het steeds eenvoudiger en overzichtelijker en is het niet meer weg te denken.
Mijn trendwatcher John Naisbitt
(Twee foto's van John Naisbitt. De 1e foto is als het ware zijn profielfoto. Hij gebruikt deze ook voor zijn website. De 2e is meneer Naisbitt die weer eens aan het spreken is op een conferentie. Hij wordt daar erg vaak voor gevraagd omdat, hij er erg veel talent van heeft.)
Naam: John Naisbitt
Geboortejaar: 1929
Gestudeerd aan: Harvard, Cornell en Utah Universities
John Naisbitt is de vader van het trendwatchen. Zijn naam zal wel altijd worden geassocieerd met de bestseller Megatrends uit 1982, waarvan meer dan 9 miljoen exemplaren zijn verkocht. Het boek was in 57 verschillende landen gepubliceerd. In het boek geeft hij een overzicht van de belangrijkste langetermijntrends die voor de toekomst van belang zijn.
Het meeste inzicht had Naisbitt waarschijnlijk in de consequenties van wat hij de 'opkomst van de informatiesamenleving' noemt. Naisbitt beweerde dat behoefte aan persoonlijk contact zou toenemen naar mate de technologie verder vorderde.
In het boek Megatrends 2000 spreekt hij de verwachting uit dat in toekomstige, door de informatie- en telecommunicatietechnologie geschraagde economie de individuele capaciteiten op een veel persoonlijker niveau belangrijk worden: 'Het is een informatie-economie met hoge lonen, waarin de mensen worden betaald voor wat er uniek aan hen is - hun intelligentie en creativiteit.'
John Naisbitt wordt vaak de global philosopher among futurists genoemd ofwel de filosoof onder de toekomststrevers.
Met zijn “astonishingly precise predictions” ofwel indrukwekkende precieze voorspellingen (Financial Times) en inspirerende boodschappen is hij een van de meest gezochte sprekers ter wereld. Hij heeft ervaring in top managment, in politiek -- als assistent secretares van President John Kennedy en speciale assistent voor President Lyndon Johnson -- en als een succesvolle ondernemer.
Zijn beeld van de toekomst is niet alleen bepaald door de onderzoeken die hij doet. Hij heeft over de hele wereld gereisd rondhereisd sinds de jaren '60.
-------------------------
Literatuur van John Naisbitt
Megatrends. Ten New Directions Transforming Our Lives. Warner Books, 1982
Reinventing the Corporation. Transforming Your Job and Your Company for the New Information Society. Warner Books, 1985
Megatrends 2000. Ten New Directions for the 1990´s. William & Morrow Company, Inc, 1990
Global Paradox. The Bigger the World Economy, the More Powerful Its Smallest Players. William Morrow & Company, Inc, 1994
Megatrends Asia. Eight Asian Megatrends That Are Reshaping Our World. Simon & Schuster, 1996
High Tech/High Touch. Technology and our Accelerated Search for Meaning. Nicholas Braely Publishing, 2001
Mind Set! Reset your Thinking and see the future. Collins, 2006.
--------------------------------------------------------------
De gebruikte bronnen
Hilde Roothart, ZIEN, trends van vandaag, markten van morgen,. ISBN 9047000811
John Naisbitt, Megatrends, 1982
No comments:
Post a Comment