Het duurde een tijdje voor dat ik concepten in hun hoedanigheid ging herkennen. Elk product is toch een concept? Elk bedrijf of merk werkt toch volgens een concept? En als alles een concept is, wanneer is een concept dan goed uitgedacht? Als het winstgevend is?
Zoals je kunt lezen wist ik nog vrij weinig van concepting voordat ik aan de theorie van dit onderwerp begon. Ik begon aan de theorie via het boek “Concepting”van Jan Rijkenberg. Helaas vond ik het maar abstract gewauwel.
En toch….. alle bedrijven en merken die erin werden beschreven hadden iets gemeen. Walt Disney, Macintosh, Nike… Maar wat dan?
Ergens had ik het gevoel dat ik het begreep maar nog steeds kon ik geen onderscheid maken tussen bedrijven die volgens een duidelijk concept werkten en tussen bedrijven die dit niet deden.
Toen, na een paar weken daagde het opeens. Ik begreep wat voor kenmerk de bovengenoemde bedrijven gemeen hadden:
Allen hadden ze een persoonlijkheid. De bedrijven, of merken, hadden een menselijk gezicht. Wanneer je aan deze bedrijven dacht kwamen er bepaalde gevoelens omhoog. Alsof je het bedrijf ooit in menselijke vorm was tegengekomen en er een praatje mee had gemaakt. En hoewel deze denkbeeldige ontmoeting misschien maar één keer was voorgekomen wist je onmiddellijk hoe het karakter van deze persoon in elkaar stak.
Nu snap ik ook waarom concepting en de werking daarvan voor mij lange tijd een vaag begrip is geweest. Je kan een merk of bedrijf niet volgens allerlei regels menselijker of persoonlijker maken. Het gaat om een gevoel. Een way of living waarmee een merk of bedrijf is opgericht. En iemand die dit kunstmatig doet valt onmiddellijk door de mand. Het merk lijkt onecht en je ziet de hypocratie van de makers achter het merk. Word dit echter met liefde gedaan dan word het merk leven in geblazen. Dan pas kunnen wij als klant een vertrouwensrelatie met dit merk aan gaan. We weten dat het soms rare dingen kan doen, het kan van koers wijzigen, maar dit accepteren we want haar karakter is duidelijk. Duidelijk en eerlijk. En dat alles kan alleen omdat het zo gemaakt is. Gemaakt in oprechtheid en met heel veel liefde.

No comments:
Post a Comment