De Tomtom !
Eventueel de trends:
Microtrend: de Tomtom
Maxitrend: gemak en tijdsbesparing
Megatrend: techologisering
Het reclamefilmpje dat je hierboven ziet is een heel duidelijk voorbeeld van het imago van de Tomtom. Een heel alledaags filmpje. Met 'normale' mensen in een 'normale' auto. Aan het begin denk je wat is nou een SueSue, het blijft grappig en mysterieus. Je ziet een vrolijke' man die op een hele 'speelse' wijze de weg zoekt natuurlijk in een auto. Hij dolt wat met zijn vriendin om i.p.v. de Tomtom te gebruiken het aan SueSue te vragen (die het niet weet - we're lost). Aan het einde zie je felle kleuren en staat het apparaat centraal.
(De Tomtom is extra opvallend in de kleurige screenshot)
De Tomtom is een draagbare navigatiesysteem van het Nederlands bedrijf Tomtom. De eerste serie Tomtoms werden in 2001 op de markt geplaatst. Hij is voornamelijk gemaakt voor het gebruik in de auto, maar op andere voertuigen kan het ook. De Tomtom is heel duidelijk in het de weg wijzen
De navigatie-oplossingen worden nu door ongeveer een miljoen mensen in 16 landen en is beschikbaar in 18 talen. Hij is erg up-to-date doordat hij gebruikt maakt van satellietontvangsten en steeds vernieuwd wordt met de allernieuwste technologieën.
Je kunt de Tomtom zo instellen als dat jij dat fijn en gemakkelijk vind. De stem die je de weg verteld kan een beroemdheid zijn, een kind, een fictief persoon ga zo maar door.
Demonstratie: Werking van de Tomtom. Het verteld je de weg, gebruikt verschillende kleuren, pijltjes, cijfers, grafieken etc. Het is dus handig, modern en speels. Dit komt ook weer terug bij de commercial.
Het logo is het woord Tomtom en 2 rode cartoon handjes. De handjes symboliseren de touch-screen van de Tomtom.
Het bedrijf heeft 2 slogans.
1. Find your way the easy way.
Deze slogan komt twee maal terug in het filmpje. En wordt verteld bij de uitleg aan het eind. Als je goed oplet zie je de slogan ook terug onder het logo in het filmpje.
2. The smart choice in personal navigation.
Deze slogan is recenter en is van de website van Tomtom.
Beide slogans kun je zien als 'De boodschap' aan de consumenten. Ze gaan beiden over de weg vinden. Personal find your way en personal navigation. De eerste slogan 'Find your way the easy way' is een klein rijmpje. Tomtom heeft zijn concept voor het grote publiek vooral gericht op veel kleur, hedendaagse uitstraling, gemak en personalisatie. Deze slogan was meer gericht op de consument.
De tweede slogan is eigenlijk minder van toepassing. Deze is om het een zakelijkere uitstraling te geven. Personal navigation, klinkt al veel professioneler dan: find your way. Deze slogan was dan ook op de website. Speciaal voor partners,kopers etc.
Tom tom heeft bij het introduceren van dit navigatiesysteem een perfecte keuzes gemaakt in het kiezen van de mediums. Websites zijn vanzelfsprekend bij technoligise producten. Maar de Tomtom koos voor Billboards langs snelwegen. Dit was dus voor de autobestuurders.
Samenvatting: Uitleg waarom het lanceringsconcept goed is
Iedereen weet tegenwoordig wat een Tomtom is. Tomtom wilde met de naam al een speels imago creëren. Dit is ze goed lukt in de commercials en met het logo. De Tomtom verkoopt nog steeds goed en wordt nog steeds vernieuwd. Er komen steeds extra functies bij en zelfs mobiele telefoons hebben een mini ingebouwde Navigatiesysteem. Het vrij simpele logo is goed herkenbaar. Er zit een soort huisstijl. De statistieken bewijzen dat het erg succesvol is. Oneveer een miljoen mensen in 16 landen gebruiken de Tomtom. Het product onderscheidt zich van alle andere navigatieproducten omdat, het getechnologiseerd is. Van dat voordeel heeft tomtom ook erg gebruik gemaakt. Het product is nieuw en vooral uniek. Deze feiten prikkelen mensen. Mensen vinden daarom de reclames van Tomtom boeiend. Tomtom koos ook de goede mediums om mee samen te werken/adverteren.
Verantwoording keuze: Verantwoording keuze
Mijn vader moet voor zijn werk vaak reizen door Europa. Hij heeft daarom ook een Tomtom apparaat vroegtijdig aangeschaft. Sinds kort heeft hij ook het Tomtom systeem op zijn mobiele telefoon. Voor hem is het product onmisbaar. Ik wordt thuis dus vaak met het product geconfronteerd. Verder zijn we ook lid van de Auto Week. Als ik daarin blader zie ik vaak advertenties van de Tomtom.
De Tomtom wordt steeds goedkoper en wordt steeds door meer mensen in mijn omgevaing ervaren als zeer handig. En zoals ik eerder al zei: Iedereen kent de tomtom. Dit terwijl het product nog vrij nieuw is (2001). Daarom koos ik de Tomtom als goed lanceringsconcept. De doelgroep - volwassenen, kent het, gebruikt het, en weet waar het bedrijf voor staat.
Gebruikte bronnen:
No comments:
Post a Comment