Wednesday, March 14, 2007

6. Sylvie's Trendverslag

Sylvie's concept verslag


Trends van nu

Trendpiramide 1


Toelichting trendpiramide


24-uurs economie:

Een 24-uurs economie is een samenleving waarbij de bedrijvigheid 's nachts gewoon doorgaat. Dat hoeven niet alleen bedrijven te zijn, maar ook openbaar vervoer, winkels, etc.


Msn :

Msn web messenger is een computerprogramma, waarmee je online en direct met je vrienden of familie kan praten. Deze personen heten je contact personen. MSN messenger heeft vele mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld een foto naast je schermpje plaatsen ( zie plaatjes hieronder). Je kunt via MSN met elkaar webcammen of video-chatten. Ook kun je heel makkelijk documenten naar elkaar versturen en online spelletjes met elkaar spelen. Msn word over heel de wereld gebruikt. Het is dus daarom ook mogelijk om met iemand aan de andere kant van Europa te spreken. Alleen in Nederland maken al meer dan 6 miljoen inwoners gebruik van MSN





Technologiesering

Technologisering staat voor digitalisering en miniaturisering. Maar ook technologische ontwikkelingen en vernieuwingen op het gebied van biotechnologie en duurzame technologie en de integratie van verschillende technologieën behoren hiertoe.





Trendpiramide 2


Toelichting trendpiramide


De multifunctionele mobiel :



De mobiele telefoon wordt door vele allang niet meer alleen gebruikt om te bellen of te sms’en. Bijna 44% van de gebruikers van een mobiel, gebruikt zijn GSM als een voornaamste camera. Wereldwijd gebruikt nu 72% geen afzonderlijke alarmklok meer. Bovendien gebruikt 73% zijn gsm als voornaamste uurwerk of klok. Wat mobiel surfen op het web betreft, browst meer dan 1/3 (36%) van de respondenten minstens één keer per maand op zijn mobiel toestel. Japan is onvermijdelijk de leider op het vlak van mobiel internetgebruik. 37% van de Japanners zegt dagelijks online te gaan via zijn gsm. Andere functies op een mobiel waar vaak gebruik van worden gemaakt zijn bluetooth, het afspelen van mp3-files en het houden van een videogesprek.

Ook is het mogelijk om je mobiel om te toveren tot een navigatie systeem. Samsung Electronics heeft op 6 januarie 2006 een multifunctionele mobiele telefoon met een compleet navigatiesysteem geïntroduceerd. De Samsung D720 is geschikt voor het navigatiepakket TomTom Mobile 5. Deze functie is nu al op veel mobiels te vinden.
Ook is het al mogelijk om mobiel zaken te doen. Je kunt bijvoorbeeld MS Office-documenten en PDF-bestanden via de Document Viewer met het grootste gemak bekijken en downloaden.

Andere nieuwe functies op de mobiele telefoon zijn het betalen met je mobiel in supermarkten en het mobielbankieren. Over deze nog prille functies kunt u op de hier onderstaande websites meer informatie vinden:



http://www.rabobank.nl/particulieren/producten/rabo_mobiel/mobielbankieren/


http://www.mobile2pay.nl/html/demo.aspx



Trends uit het verleden



minimode ( minirokjes/jurkjes) :


In de tweede helft van de jaren 60 kwamen de grootste invloeden op de mode vooral uit Londen. Mary Quant introduceerde in 1962 de minirok, een ware revolutie. Als er een manier voor jongeren was om de oude mode van zich af te schudden was het de minirok wel. Hoe meer de ouderen riepen dat het niet kon en onfatsoenlijk was, hoe korter de rokken en jurken werden. Blikvanger van deze mode was Twiggy, een jong Engels model. Eigenlijk heette ze Leslie Hornby, haar bijnaam dankte ze aan haar slanke gestalte.








Bron : http://www.radio2.nl/page/60van60_items_reageer/110618/60van60_60van60/60van60_lijst


Tomado boekenrekjes :






In de jaren zestig/zeventig kwam je in menig huiskamer het Tomado boekenrek tegen. De planken en de staanders aan de muur waren van metaal. De planken waren in allerlei kleuren te koop. De staanders waar de planken in geplaatst werden waren zwart van kleur. Deze boekenrekjes pasten helemaal binnen het modebeeld van het retro uiterlijk dat de huizen in deze tijd hadden.

Bron : http://www.jeugdsentimenten.net/2006/03/20/tomado-boekenrek/





Voorspellingen voor de toekomst


- Vervanging van allerdaagse dingen door de mobiele telefoon. Zoals geld , identiteitsbewijs,
sleutels.

De mobiele telefoon heeft de laatste jaren gigantische veranderingen door gemaakt. Er zit zelfs navigatie op een Gsm en het is al mogelijk om mobiel te bankieren. Ik vind dus dat er best aangenomen mag worden dat de mobiel over een aantal jaar dingen zoals geld en sleutels zal vervangen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een bijpaald zendertje in de mobiel waarmee je een bepaald slot kan openen. Dit kan natuurlijk wel alleen met de juiste code. Het is nu al mogelijk om te betalen in bepaalde supermarkten met je mobiel. Hier zal in de loop der tijd vast en zeker gebruik van gemaakt worden. Het is namelijk gewoon zo , dat mensen het liefst zo weinig mogelijk meenemen. Een voorbeeld hiervan is wanneer meiden een avondje gaan stappen en lekker willen dansen, nemen ze het kiefst geen tas mee. Met deze Super multifunctionele mobiel, is dit niet meer nodig. Alles zit al in je mobieltje.


- Online televisie kijken op je computer.

Ik denk dat het in de toekomst mogelijk zal worden om zelf te kiezen wanneer je naar je favoriete programma wilt kijken. Je logt gewoon in op je eigen televisie account op internet en bekijkt de lijst met programmas die je vandaag kunt kijken. Ook zul je programma's kunnen kijken die gisteren f zelfs vorig jaar op de lijst stonden. Zo maakt het dus helemaal niet uit als je een keer X-factor of GTST mist. Op deze manier kan de drukke mens zelf beslissen op welk tijdstip hij of zij lekker onder uitzakt en ontspant, door het kijken van hun favorite tv programma.


Bekende Trendwatcher

Faith Popcorn

De Americaanse Trendwatcher Faith Popcorn heet in werkelijkheid Faith Plotkin.Zij wordt ook wel 'het orakel' , ‘’de moeder alles trendwatcher’’ of ‘’Nostradamus van de marketing’’ genoemd en is een van de pioniers op het gebied van trendwatching. Als creatief directeur bij een groot Newyorks reclamebureau voelde zij als een van de eersten aan dat de mensen zich veel minder hechten aan de maatschappelijke structuren die tot begin jaren zestig hadden gediend als bindmiddel. Hierdoor waren en zijn er voor bedrijven grote mogelijkheden mits zij op tijd begrepen wat er aan de hand was en zij de juiste investeringen deden. Om hen daarbij te helpen richtte Popcorn in 1974 haar trendwatchbedrijf op, Faith Popcorn's BrainReserve. Op dit moment heeft ze tientallen bedrijven uit de Fortune500 in haar klantenkring, waaronder giganten als American Express, AT&T, Eastman Kodak en IBM.. Faith Popcorn’s BrainReserve helpt andere bedrijven door hun visie op de toekomst te bieden, klantengedrag te begrijpen en hierop in te spelen. Zo voorspelde Popcorn begin jaren negentig dat we ons steeds meer zouden terugtrekken in onze eigen leefomgeving - 'cocooning' - met als gevolg dat allerlei 'home shopping'- en 'home entertainment'-diensten sterk op zouden komenWat korter geleden voorspelde zij ook het opkomende fenomeen “fantasy adventure’’ . Dit houdt in de hang naar het avontuurlijke. Inmiddels kun je dit terugzien in de vraag van de consument naar de stoere 'sports utility vehicles' met vierwielaandrijving, ook al komen de bestuurders zelden buiten de stedelijke gebieden. Ook was Popcorn degene die Coca Cola ervoor waarschuwde dat de introductie van New Coke zou floppen. Dit was ook het geval. Faith Popcorn is bekend geworden door boeken die zij schreef , zoals The Popcorn Report , Clicking en the Eveolution, maar vooral als New Yorkse reclamecreatief die zij was voordat ze trendwatcher werd.

Ik zal de hierboven genoemde boeken in het kort bespreken :


The Popcorn Report (1992)

In het Nederlands is dit boek vertaald als “Trend van overmorgen”. Door dit boek heeft Faith Popcorn grotere bekendheid gekregen. In dit boek wordt de term “cocooning” door Faith Popcorn geïntroduceerd. Cocoonig is een trend waarbij men minder “socialised” maar meer thuis blijft en zich terugtrekt in huiselijke kring. In een veilige “cocon”. Door deze trend, voorspelde zij, zou onder andere homeshopping populair worden.




Clicking (1996)

In het boek “Clicking” worden 16 trends besproken, zoals down-aging (nostalgie naar de jeugd) en cashing out (van een gewone conventionele carrière overstappen naar een simpelere manier van leven, die meer voldoening geeft, meestal op het platteland). Tevens beschrijft Faith Popcorn in dit boek hoe men zichzelf en hun bedrijf zou kunnen veranderen, rekening houdend met verschillende trends. Je “clickt”als je op de juiste plaats bent, op de goede tijd en je het juiste doet. In clicking staat de "C" voor courage. De "L" staat voor letting go. De "I" staat voor insight, voor weten wat je wilt. De "C" staat voor commitment to change. En de "K" tenslotte staat voor know-how.




Evalution (2000)



In het Nederlands is dit boek vertaald als “Evalutie”. In dit boek voorspelt Faith Popcorn dat de bedrijven die er het best in geslaagd zijn hun marketing op vrouwen te richten, marktleider zullen zijn in iedere belangrijke sector. Faith Popcorn noemt deze trend EVAlutie en beschrijft in dit boek wat de vrouwelijke consument raakt en hoe bedrijven een winstgevende en langdurige relatie met hun belangrijkste consumenten (vrouwen) kunnen opbouwen.






Fatih Popcorn doet elke jaar voorspellingen voor dat desbetreffende jaar. Hieronder volgen een aantal voorspellingen die ze voor het jaar 2006 had gedaan.




Brainfitness


Tegenwoordig doet men er alles aan om er zo goed mogelijk uit te zien, nu wil men dat hun verstand er bij past. “Mentale lenigheid” is de nieuwste manier om een jeugdige indruk te maken. De vraag naar “brain workouts” zal dan ook toenemen.




No Olds Barred




Babyboomers definiëren oud als ouder dan 80 jaar, dit is drie jaar ouder dan de gemiddelde leeftijd. In de toekomst zullen Babyboomers “oud” helemaal niet meer erkennen. Termen als “op leeftijd” zullen beledigingen voor hen zijn. Babyboomers willen erkenning voor hun speciale behoeften maar willen niet als “speciale mensen” behandeld worden.


ExpertEASE



Er is tegenwoordig zoveel informatie beschikbaar dat deskundigheid niet behaalt wordt na jarenlange studie, je hoeft nu alleen maar een beetje onderzoek te doen. Men snelt langs televisieprogramma’s en websites voor meningen als vervanging voor echte eigen kennis.



Mood Tuning



Het begrip “retail-therapy” wordt hergedefinieerd. Men is niet langer tevreden met alleen het kopen van spullen. Men begint te verwachten dat de producten die men koopt helpen om hun gevoelens te regelen.




































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































No comments: