Wednesday, March 14, 2007

7. Nienke's Trendverslag

Trends van nu


Trend 1:
‘Retrobehang’



De megatrend van tegenwoordig is conserveren. De mensen willen dingen uit het verleden weer terughalen. Denk aan retro behang, retro auto’s en vintage kleding. Oude trends worden in een nieuw jasje opnieuw op de markt gebracht. Mensen willen dingen uit het verleden behouden, dus conserveren. De tijd herhaalt zich eigenlijk.






Trend 2:
‘Praatgroepen’








De laatste tijd staat de mens op zich weer centraal. Mensen nemen de tijd om zichzelf te ontwikkelen. Geven geld uit aan dingen die zich als persoon beter ontplooien,zoals een psycholoog, en praatclubs.







Trends uit het verleden

Individualisering


Individualisering heeft ruim dertig jaar ons doen en laten bepaald. Sinds de opkomt van deze megatrend in 1968 is het een trend die tot nu heden ons sterk heeft doen ontplooien als mensen met eigen persoonlijkheden die hun doelen nastreefden. Deze trend is belangrijk geweest omdat mensen zichzelf goed ontplooiden en al volledige individuen neerzetten.


Socialisering


Dit was eigenlijk een reactie op de doorgeslagen invloed van de individualisering van de jaren 60. De overmatige zucht naar vrijheid van het individu leidde tot een maatschappij van verbondenheid, saamhorigheid en gemeenschapszin. Want alleen is maar alleen, daar kwam men achter. Deze trend was belangrijk omdat er dreigde een egoïstische maatschappij te ontstaan, terwijl we het toch met elkaar moeten doen.



Voorspelling voor de toekomst

De onzekerheid over toekomstige ontwikkelingen hangt vooral af van maatschappelijke trends die zich aan het einde van de cyclus bevinden. Deze trends worden dus steeds minder belangrijk en zullen plaatsmaken voor iets anders, soms gaat het om een tegengestelde bewering of er is sprake van geleidelijke verandering.
De ‘maatschappij van morgen’ staat voor mensen die hun behoeften, voorkeuren en gedrag afstemmen op de omstandigheden.
Neem nu bijvoorbeeld de toenemende vergrijzing, hierdoor neemt de behoefte van consumenten aan een gezonde geest in een gezond lichaam toe. Voor ouderen en jongeren zal gelden dat je zo oud bent als dat je je voelt. Er komt een behoefte aan vitaliteit, comfort, welzijn en kwaliteit van het leven. Dit leidt tot producten die je leven aangenamer maken en geen praktische waarde hebben.





Bekende Trendwatcher



Hilde Roothart (1966)




Hilde studeerde modevormgeving aan de Utrechtse Hogeschool voor de kunsten. In Parijs deed ze ervaring op bij twee stylingbureaus, Peclers Paris en het bureau van Lidewij Edelkoort. Terug in Nederland werkte ze achtereenvolgens bij de styling- en adviesbureaus van Gunter Frank en Milou Ket.
In 1996 richtte ze het adviesbureau trendslator op dat zich bezighoudt met de vertaling van trends naar strategieen en concepten, markten en merken. Ze publiceerde over trends in Eye, MarketingTribune, NRC Handelsblad en Tijdschrift voor Marketing. Samen met Win van der Pol schreef ze 'Van Trends naar Brands' (2001) dat werd uitgegeven door Kluwer. In het najaar van 2005 verscheen 'ZIEN - Trends van vandaag, markten van morgen' bij uitgeverij Business Contact.
Ze geeft met regelmaat gastlessen (Academie voor Management, Amsterdam Fashion
Institute, Artemis Styling Academie, Haagse Hogeschool, Piet Zwart Institute). Daarnaast is ze een regelmatige spreker op bijeenkomsten over trends en de toekomst.
Roothart was spreker voor ander andere: ABN amro, ANKO, ANWB, Bacardo-Martini, Bedding house, IKEA, Hoger rendement horeca, Fontys hogescholen, Nationale Volkscultuurdag, Nuon, Kipling en nog vele andere.

No comments: