Wednesday, March 28, 2007

18. De theorie Conceptlancering

De theorie van: Conceptlancering
Door Joey Lai


Conceptlancering het doel er van.

Eenmaal je een nieuw concept hebt ontwikkeld wil je deze natuurlijk op de markt zetten. Daarvoor is een lanceringsplan zeer nuttig.
Je brengt het concept onder de aandacht van de mensen en je zal waarschijnlijk daardoor meer van je product/dienst verkopen.

Voordat je met het lanceren van het concept begint zul je eerst een goede omschrijving van de doelgroepen moeten hebben. Daarna zal je het concept lanceren via één of meerdere kanalen.

Onderdelen van een lanceringsplan.
Er zijn verschillende stappen in een lanceringsplan. Deze stappen zijn: de doelgroep bepalen, beslissen welke reactie je wilt, een boodschap kiezen, de media waarmee je de boodschap wil overbrengen en hoe je feedback verzameld.

De Doelgroep bepalen.
De keuze van een communicatiedoelgroep is erg belangrijk, een duidelijk afgebakende doelgroep is een vereiste voor effectieve communicatie. Deze keuze heeft invloed op de beslissing wat wordt gezegd, hoe, waar, wanneer en door wie.

Communicatiedoelstellingen bepalen
Nadat de doelgroep is bepaald, beslis jewelke reactie je wilt. Hierbij richt je, je op de volgende punten bekendheid, kennis, waardering, overtuiging en aankoop. Je kijkt in hoeverre de punten de aankoopkeuzes of het gedrag van de consument bepaald.

Een boodschap bepalen
Als de gewenste reactie is bepaalt, gaat men de daadwerkelijke boodschap opstellen. Bij het opstellen van de boodschap moet je beslissen wat je wil zeggen (de inhoud van de boodschap) en hoe je het wil zeggen (de structuur en vorm van de boodschap). Vooral dat hoe is heel belangrijk want, waarschijnlijk zit de wereld niet op jouw boodschap te wachten. Mensen worden dagelijks al overladen met boodschappen.

Er zijn drie soorten boodschappen: rationele, emotionele en morele.

Rationele boodschappen: appelleren aan het eigenbelang van het publiek en geven de voordelen van een product aan.
Emotionele boodschappen: wekken negatieve of positieve emoties op die een motivatie tot kopen vormen.
Een morele boodschap: tenslotte appelleert aan het besef van goed en kwaad bij het publiek.

De structuur van de is ook boodschap belangrijk, hierover moeten drie beslissingen worden genomen.
Ten 1e: een conclusie trekken of dit aan het publiek over laten.
Ten 2e: wordt er een eenzijdig argument gepresenteerd of wordt ook de nadere kant van de zaak belicht.
En ten 3e: wordt het sterkste punt als eerste of als laatste gegeven. Vormgeving is ook erg belangrijk voor de boodschap, deze hangt sterk af van het soort medium dat wordt gebruikt

Het medium kiezen
Na het bepalen van de boodschap is het tijd om het medium te kiezen. Er zijn ruwweg twee soorten communicatiekanalen: persoonlijke en niet-persoonlijke.
Persoonlijke communicatiekanalen zijn kanalen via welke twee of meer personen direct met elkaar kunnen communiceren, zoals via de telefoon. Persoonlijke communicatiekanalen daarentegen zijn kanalen waarmee zonder persoonlijk contact berichten worden doorgegeven. Dit zijn de massamedia en georganiseerde evenementen.
Zorg dat het verrassend en orrigineel wordt!! Anders negeren mensen het. Er zijn al genoeg andere boodschappen op de wereld!

Feedback verzamelen
Als de boodschap eenmaal is verzonden, dan onderzoektje het effect ervan op de doelgroep. Je vraagt dan of de doelgroep zich de boodschap herinnert, hoe vaak je deze zag, welke punten de mensen herinneren, wat men ervan vindt en hoe men tegenover het concept staat. Je zit als het ware of je in het lanceringsproces de juiste keuzes maakte. (Geschikte medium, goede boodschap etc.)

Tot slot.
Wanneer is een concept geslaagd?
Er zijn sterke en zwakke concepten. Een sterk concept is betekenisvol, onderscheidend en heeft vooral uithoudingsvermogen. Een concept moet ook gemakkelijk communiceerbaar zijn door de verschillende media om te zorgen voor bewust wording van de consument. Meestal wordt er op een bepaald gevoel ingespeeld, door de benadrukking van bepaalde dingen gaan mensen er over nadenken en wordt het concept dus betekenisvol voor de consument. Slechte/zwakke concepten missen daarentegen het uithoudingsvermogen en de communiceerbaarheid. Deze concepten zullen minder goed lopen doordat mensen ze minder interessant vinden, of omdat ze het niet snappen.


De gebruikte bronnen:
Imagineering - Diane Nijs en Frank Peters jaar, 2002
Collegestof PPT - Lynda Deutz
Concepting - J. Rijkenberg

No comments: