Wednesday, March 14, 2007

5. Roos's Trendverslag


Door Roos Boers

Trends van nu:
spaarlampen

De laatste tijd is het weer erg in het nieuws, maar dit keer lijkt de boodschap dringender dan ooit:
Als we niet zuiniger gaan leven zal de wereld vergaan zo lijkt het. IJsberen zullen hun tijd steeds meer zwemmend moeten doorbrengen om te overleven, daar het ijs onder hun poten wegsmelt en wanneer hebben wij voor het laatst met elkaar geschaatst op de plas?
Blaadjes lijken niet meer van de bomen te vallen, want strenge winters blijven uit.
Veel regen en warme zomers komen daarvoor in de plaats. Naast de vraag waar het naar toe gaat met de wereld van nu, komen er steeds meer rapporten waarin staat geschreven dat niet de mens alleen verantwoordelijk is voor deze veranderingen. Misschien wil de aarde wel zelf een andere kant op, en hebben we een minder grote vinger in de pap als voorheen werd aangenomen.

Maar niettemin is het nooit verkeerd zuinig om te gaan met energie, steek die spaarlamp dus maar in je bureaulampje, en hoop dat Nederland nog even droge voeten mag houden.


Bron: De volkskrant





Wat je vroeger bij de boer kocht, koop je nu in de supermarkt

Mensen verlangen terug naar vervlogen tijden. Terug naar vroeger, toen alles beter was en yoghurt rechtsreeks van de boer kwam.












Waar is de zelfgemaakte soep gebleven en de taart van oma?
De supermarkt schijnt te weten wat u mist, want het is er, maar nu in de schappen.


Bron: Volksrant Magazine



Trends uit het verleden:


Roken

Door de welvaart in de jaren 60 was er weer tijd voor ontspanning na het harde werken van de wederopbouw. De sigaret was HET genotsmiddel en werd bij bosjes gerookt, overal, en de hele dag door.Het gaf een status aan de roker. De vrouw met sigaret was sterk ,modern en zelfverzekerd, kwam om in de luxe, en had een leven vol glamour.
Het beeld van rokers was nog niet zo negatief als het tegenwoordig is, mede door het gebrek aan kennis over gevolgen hiervan.
Bekende filmsterren liepen met sigaretten over het witte doek. Roken was hip, een feestje dat gevierd moest worden.

Bron:Norsk Folkemuseum – HotSpot 2006



De macht van de vrouw

De jaren 70 waren de jaren van verzet. Dit leidde tot seksuele vrijheid, ecologische idealen stonden hoog in de lijst. Men was antimateri
alistisch, keerde terug naar moeder natuur. Anticonceptie was inmiddels zover ontwikkeld dat deze voor iedereen te verkrijgen was waardoor vrouwen baas in eigen buik werden, wat de sleutel vormde tot de emancipatie die in deze tijd hoogtij vierde.

Bron:
geschiedenis.leidenuniv.nl




Voorspellingen voor de toekomst:


Wonen op het water
Door de aanhoudende klimaatverandering zal Nederland in de toekomst nog meer met het water te maken krijgen dan dat altijd al het geval is geweest. Leven met water zal in de toekomst waarschijnlijk leven op het water worden.
Als onze polders straks onder water zullen lopen, moeten de huizen en de infrastructuur daarop berekend zijn, zodat het alledaagse leven gewoon door kan gaan. Misschien krijgen we in Nederland wel een klein soort Venetië, maar dat met een Hollands decor. Huizen zullen woonboten zijn, of vastgemaakt worden aan palen, waardoor ze moeiteloos mee kunnen stijgen met het water, om uiteindelijk te gaan drijven.
Binnen de huidige architectuur is men druk opzoek naar oplossingen, bovengenoemde is daar mogelijk één van.

Bron: Documentaire Nederland 1 2006

Rechts: Wonen in overloop gebieden, de toekomst voor Nederland. Op deze foto, in de US, zoeken ontwikkelaars het water op. Waarbij zowel op het land als op het water gebouwd wordt.

Meer huishoudens
Naast de vraag hoe wij onze huizen in de toekomst zullen moeten gaan bouwen, zal er ook sprake zijn van steeds meer huishoudens. Dit komt omdat mensen langer alleen blijven wonen, en ouder worden.
Bron: De Volksrant 14-2-2006

Beleving van een product
Als je kijkt naar wat er zich op het gebied van marketing afspeelt lijkt er een grote verandering op komst. Niet het product wordt meer centraal gesteld, maar meer de beleving om het product heen krijgt de nadruk. Het is de wereld van het artikel dat mensen aanspreekt en beweegt tot de koop, deze zijn van ondergeschikt belang ten op zicht van de kwaliteit van een product.

Bron:Het boek ‘ Concepting’ van Jan Rijkenberg

Terug naar de basis
Door de snelheid waarmee ons huidige leven voortraast en de grote hoeveelheid informatie die er dagelijks op ons afkomt, zal er in de toekomst meer behoefte komen aan eenvoud, kwaliteit en rust. Huiselijkheid wint weer terrein. Deze gedachte sluit aan op de eerder genoemde trend onthaasting

Minder eten

Onze maatschappij staat bol van het eten. Het is altijd en overal beschikbaar. Eten wordt tot kunst verheven en neemt een grote rol in in onze samenleving.
Omdat er zoveel is, eet men maar door. Er lijkt geen grens meer te zijn. Tegelijkertijd neemt de vraag naar een gezond en slang lichaam toe, en schieten fitnesscentra en afslankmiddelen als paddestoelen uit de grond. Bijna elk product in de supermarkt heeft wel een light variant wat suggereert dat je hiervan minder calorieën zult binnenkrijgen. Deze maatregelen hebben echter alleen zin, als men ook minder eet!
Langzaam maar zeker schijnen we ons hier bewust van te worden. Het voedingscentrum pleit niet voor niks sinds een jaar voor meer variatie en vooral kleinere porties.


Bron: De volkskrant 2-2-2007



No comments: