Wednesday, March 28, 2007

21. Sylvie's Lanceringverslag

Sylvie’s concept lancering

Geslaagde conceptlancering :

De kledinglijn M by Madonna ( Madonna in samenwerking met H&M)


M by Madonna is een kledinglijn “designed by” Madonna , die vanaf 22 maart 2007 in alle H&M ketens te koop is. Het is een speciaal ontworpen lijn van kleding en accessoires gebaseerd op de favoriete garderobe van Madonna. Madonna en H&M’s hoofd van design Margareta van Den Bosch hebben nauw samengewerkt om deze eenmalige collectie die de artiest haar unieke stijl , super vrouwelijkheid en haar klassieke , maar zeker moderne stijl weerspiegelt te creëren.
M by Madonna bestaat uit : mooie jurken van verschillende soorten , getailleerde jasjes met bijpassende broeken of rokken, lumber jackets , trenchcoats , leuke party tops en accessoires om de kleding mee te combineren. Het kleurgebruik is neutraal en tijdloos zoals de kleuren : zwart , wit , khaki , beige en grijs. De materialen die gebruikt zijn voor de kleding zijn fijne wol, katoen, zijde, kasjmier en leer.

Zoals H&M zelfs zegt is deze kledingcollectie een “must have” voor alle liefhebbers van muziek , mode en geweldige stijl. Een dit blijkt zo te zijn ! Toen ik donderdag 22 maart jongsleden een kijkje nam in de H&M in Amsterdam hoorde ik van verschillende kanten geroep zoals : “ De nieuwe kleding van Madonna is echt te gek ! ” “Waar hangt de kleding van Madonna?” “Shit, die leuke Madonna riem is nu al op!”. Een hele boel meiden van verschillende leeftijden waren naar de H&M gekomen om de kleding van M by Madonna te bewonderen. Het is dus wel degelijk te zeggen dat hier een goede conceptlancering aan vooraf is gegaan.


Natuurlijk is het begrijpelijk dat er veel vraag is naar kleding die ontworpen is door een beroemdheid zoals Madonna. Madonna is voor veel jonge meisjes en vrouwen een voorbeeld en word gezien als een stijlicoon. Maar ook de inzet van goede communicatiemiddelen heeft een rol gespeeld bij het laten slagen van dit concept. De volgende communicatiemiddelen zijn ingezet tijdens de campagne :

- Reclamespotjes op Televisie
- Promo posters
- Advertenties in modebladen
- Internet


Reclamespotje




In dit spotje word een jong meisje omgetoverd tot een modieuze vrouw, met behulp van Madonna en haar personeelsleden.Je kunt er dus de boodschap uit halen: Wordt ook mooier en vrouwelijk door de kleding van M By Madonna te dragen. Bovendien is de reclame gewoon op een hele leuke manier gebracht. Madonna wordt een beetje afgeschilderd als een strenge "modelerares". Aan het begin van het spotje weet je niet goed waar de reclame over gaat, dit wekt nieuwsgierigheid op, waardoor iedereen de reclame af zal kijken.

Promoposters en Abri’s






Er zijn zes verschillende campagne afbeeldingen gebruikt voor de promoposters. .De promoposters zijn te vinden in de vestigingen van de H&M zelf en als billboards op plekken zoals treinstations, metrostations en bus en tramhaltes. Er zijn zelfs enkele billboards waar een videoschermpje is ingebouwd. Op dit schermpje is weer het reclamespotje van M by Madonna te zien. Deze promoposters en Billboards zijn te vinden in alle 24 landen die een H&M filiaal hebben.






Advertenties in Modebladen

Ook de advertenties in modebladen bestaan uit de 6 verschillende campagne afbeeldingen. Natuurlijk zijn deze advertenties te zien in het H&M Magazine. Dit is het Gratis Modeblad dat H&M zelf uitbrengt, het is te krijgen in alle H&M filialen. Maar hier blijft het niet hij. Er wordt ook geadverteerd in meidenbladen zoals de Glamour, Glossy en Starstyle. Dit zijn modebladen die veel gelezen worden door de doelgroep van H&M : Meiden van 15 tot 25 jaar.

Internet

H&M heeft een eigen internet site : http://www.hm.com/gr/

De startpagina van deze site is een afbeelding van Madonna met de tekst : “Designed by Madonna , in stores 22nd of March.”. Wanneer je hier op klikt kun je de gehele collectie , campagneafbeeldingen , het reclame spotje en informatie over de kledinglijn M by Madonna bekijken.

Verantwoording keuze



Ik heb voor M by Madonna gekozen , omdat ik gewoon van mening ben dat het een hele goede conceptlancering is geweest.

Ten eerste vind ik het een heel sterke zet van H&M om samen te gaan werken met een beroemdheid zoals Madonna. Dit trekt gewoon heel veel meiden aan. Verder vind ik dat het concept M by Madonna gewoon heel erg goed is gepromoot. Zoals ik al eerder genoemd heb is het gebeurd door middel van een reclamespotje, promoposters , billboards , advertenties en Internet.

Ik vind het reclamespotje zelf erg sterk. Het brengt echt heel duidelijk de boodschap dat je er in kleding van M by Madonna stukken beter uit gaat zien. Ik vind het verschil in uiterlijk van het Aziatische meisje aan het begin van het spotje en aan het eind van het spotje heel groot. Wanneer ze de catsuit van M by Madonna aan heeft vind ik haar ineens een stuk vrouwelijker en mooier. Dit is voor mij een reden om de collectie van Madonna en H&M te gaan bekijken. Ook zijn de posters en advertenties van Madonna overal te zien. Elke dag zie ik ze minstens drie keer. Het is haast onmogelijk om ze niet op te merken. Dit vind ik een heel sterk punt, want ik denk dat ze hierdoor optimaal de doelgroep bereiken. Ook de keuze om te adverteren in de hierboven genoemde meidenbladen ook erg goed. Dit zijn echt bladen die passen bij de doelgroep van M by Madonna. H&M is er heel goed ingeslaagd om mensen ervan op de hoogte te brengen dat de kledinglijn M by Madonna er aan ging komen.

.

No comments: