Wednesday, March 14, 2007

14. Sylvie's Conceptverslag

Sylvie’s concept verslag


Concepten van nu

- De site www.Youtube.com



YouTube is een website voor het kosteloos uploaden, bekijken en delen van videofilms door gebruikers. Het motto van deze website is YouTube, Broadcast Yourself. De uploader kan de film voorzien van tags (trefwoorden) om de filmpjes aan te brengen in een bepaald soort klasse..De site is opgericht in februari 2005 door drie voormalige medewerkers van PayPal.
Begin Oktober 2006 heeft Google deze filmpjessite overgenomen voor omgerekend 1,3 miljard euro in eigen aandelen. Elke dag zetten ongeveer 65000 mensen een filmpje op deze internetsite. Gemiddeld worden er per dag 40 miljoen filmpjes bekeken. You tube is zelfs al in het nieuws geweest dankzij de 18-jarige Esmee Denters uit Nederland. Dit meisje had een filmpje opgenomen waarop ze zelf aan het zingen was. Inmiddels hebben al 1,5 miljoen mensen haar filmpje bekeken .Alle aandacht leidde zelfs tot mails en telefoontjes van platenmaatschappijen. Inmiddels is zij samen met haar moeder naar Amerika gevlogen om een deal af te sluiten.


Esmee is overigens een goed voorbeeld om aan te tonen dat je op Youtube iets van jezelf kan laten zien. Je zet een filmpje op de site, omdat je wilt dat andere mensen het zien. Zo kan je andere mensen laten zien wat voor talent jij hebt of wat voor iets grappigs , bijzonders of leuks jij hebt gedaan. Eigenlijk laat jij andere mensen over de hele wereld een beetje kennis maken met wie je bent.


Bronnen : http://www.internetaddressbook.com/
http://www.novatv.nl/
http://www.bright.nl/



- The Ladyphone




De speciale mobiele telefoons voor meiden zijn een echt trend. De mobieltjes worden helemaal afgestemd op de meisjes en vrouwen van nu. Ze hebben allemaal een vrouwelijk uiterlijk. Typerend hiervoor is de kleur, er is vaak gewerkt met roze , zilver of goud..Ook zitten er vaak beatytools bij de telefoon, waarmee de meisjes of vrouwen zelf hun telefoon nog mooier kunnen maken. Maar dit is nog niet alles. Op sommige Ladyphones zitten al speciale functies voor de vrouw. Een goed voorbeeld hiervan is de Ladyphone E500 van Samsung. Er zit de Womens Life functie op en zelfs een voorspeller van vruchtbare dagen. De Samsung E530 gaat nog een stapje verder. Op de display van deze Ladyphone is een vertederende puppy te zien , dier je altijd gezelschap houdt waar je ook bent. Ook heeft het een stappenteller die je verteld of je vanavond de sportschool mag over slaan of niet. Dit toestel is overigens het best verkochte toestel in 2005. Maar Samsung is niet de enige die al verschillende Ladyphones op de markt heeft gebracht..Ook Nokia, Siemens , Alcatel en Motorola werken mee aan deze trend. Motorola heeft zelfs in samenwerking met het design label Dolce & Gabbana een speciale Dolce & en Gabbana Ladyphone op de markt gebracht.


Deze telefoon is speciaal voor vrouwen. Door een ladyphone te kopen, kun je laten zien dat je een echte vrouw bent. Ook kun je je een stukje persoonlijkheid laten zien , doordat je kan kiezen uit zoveel verschillende kleurtjes, er je eigen diamandjes op kan plakken enzovoorts. Met deze telefoon onderscheid je je van de andere.


www.mobilecowboys.nl/
www.nieuwemobiel.nl/
www.samsung.nl/


Belangrijke concepten uit het verleden

Ik vind dat een heel belangrijk concept uit het verleden de uitvinding van de motor is.


Nicolaas August Otto was handelsreiziger en koopman en vond de eerste motor uit in 1867. Deze motor werd onderscheiden met de Grandprix op de parijse wereldtentoonstelling in datzelfde jaar. De Otto motor draaide op lichtgas en was een stationaire motor met een vlamontsteking. Een schuif die door een excentriek werd aangedreven stuurde uitlaat, inlaat en ook de ontsteking.Het vermogen van de motor bedroeg 0,7 kW, hij had een bouwhoogte van 200 cm. In de loop van de jaren bereikte deze motor zijn vermogengrens met 2,2 kW.De kopers echter vroegen om steeds groter vermogens. De heer Otto meende dat zijn motor soepeler zou gaan lopen als hij een soort luchtkussen in de cilinders kon verkrijgen. Daartoe liet hij de zuiger een loze slag maken, waardoor de lucht inderdaad tot een soort kussen gecomprimeerd werd.Maar wat Otto niet had gedacht gebeurde, de lucht vermengde zich met het gas, door het samendrukken werd het mengsel veel explosiever en nu het ook reeds direct na het dode punt ontstoken kon worden, ontwikkelde de machine aanzienlijk meer kracht.Dat de zuiger in feite drie loze slagen maakte tegen een werkslag (viertact) deed niets terzake. Otto was hiermee dus ook de uitvinder van de viertaktmotor.

Ik vind dat dit een erg belangrijke uitvinding is omdat door de toetreding van de motor dingen mogelijk zijn geworden die anders niet hadden gekund. Tegenwoordig gebeuren heel veel dingen met behulp van een motor. Denk hierbij maar aan vervoersmiddel zoals scooters, auto’s , bussen , vrachtwagens en vliegtuigen. Maar ook machines worden aangestuurd door een motor. Zonder de motor was de industrie vast nog niet zo ver ontwikkeld als nu. Kortom de uitvinding van de motor is een erg belangrijk concept in ons verleden geweest.

Bronnen : www.brandweercastricum.nl






conceptontwikkelaars :


Harry Roetert



Harry Roetert opgegroeid op een boerderij. Zelf zegt hij hierdoor een nuchtere en praktische kijk op de wereld te hebben.Harry Roetert specialiseerd zichop internet en communicatieve gerelateerde zaken. Hij vind dat zijn sterke punten zijn : analytisch creatief en communicatief denken. Naast conceptontwikkelaar is hij ook werkzaam als adviseur/coach en kunstenaar. Als conceptontwikkelaar richt hij zich vooral op de internetaspecten en de communicatieaspecten. Wat betreft het internetaspect is hij vooral bezig met :

Opstellen internetstrategie vanuit bedrijfsstrategie
Keuze type website en internetmarketingmix (Content, Community, Commerce)
Opzet webstructuur en klikpaden
Projectbegeleiding bij bouwproces
Opzet organisatiestructuur contentmanagement
Voorbeelden hiervan zijn :
Innovatienetwerk Platteland.nlPlattelandsgids
Als het neerkomt op het communicatieaspect zijn belangrijke dingen die hij doet :
Conceptontwikkeling en opzet symposia en themadagen
Keuze communicatiemiddel en mediamix
Een voorbeel hier van is de "Vernieuwing maakt het landgoed" , "InnoPlaza 2003"









Wim Honders



Wim Honders is creative director van Scripta Media, een Amsterdamse producent van sponsored media en onderdeel van WPG Uitgevers (v/h Weekbladpers Groep). Als concepontwikkelaar op het gebied van tijdschriften.Op het gebied van sponsored magazines en publieksbladen adviseert hij bedrijven en instellingen op het gebied van redactionele marketingcommunicatie. Wim studeerde kunstgeschiedenis en Engelse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij was onder andere werkzaam voor de Educatieve Afdeling van het Rijksmuseum en Sdu Uitgevers, waar hij verantwoordelijk was voor het opzetten en uitbreiden van fondsen op het gebied van architectuur en fotografie. Daarnaast was Wim verantwoordelijk voor internationale co-edities, zoals die van het World Press Photojaarboek.

Bronnen : http://www.mode-academie.nl/
www.roetert.com

No comments: