1. De Nintendo WII en Nintendo DS
Toelichting: Games werden voorheen vooral door Hardcore Gamers gespeeld. Computerspellen waren niet voor iedereen even toegankelijk. Nintendo heeft een nieuwe doelgroep aangeboord door twee spelcomputers uit te brengen waarbij de besturing zeer intuïtief is. Namelijk de handheld Nintendo DS (die te besturen is met een touchscreen) en de Ninendo Wii. Deze sluit je op je televisie aan en met een soort afstandbediening speel je onder andere zwaaiend, schietend, tennissend, en golfend, door het spel. Door deze intuïtieve besturing is de drempel een stuk lager gaan liggen voor mensen om computerspellen te spelen. Hierdoor zijn vrouwen en ouderen meer gaan “gamen” dan voorheen het geval was.
Bronnen: http://www.wii.com/ en diverse Game tijdschriften.
2. ‘Het omgeknoopte sjaaltje’
Toelichting: Het gaat weer beter of misschien zelfs goed met de economie en dat mogen we laten zien. Dit is ook in de mode te zien. Er ontstaat een soort mengvorm tussen twee stijlen namelijk hip en kak. Waarbij hip een zeer modebewuste stijl is en kak dit voorheen niet was. Kak was duur en oubollig.
Een voorbeeld van deze vermenging zie je in een omgeknoopt sjaaltje wat steeds vaker als hip item wordt gedragen.
Trends van het verleden
1. Inline skaten:
Zo’n vijf jaar geleden werd inline skaten enorm populair onder mensen van alle leeftijden. Mensen wilden gezond bezig zijn met hun lichaam maar wilde ook wat zien van de buitenwereld. De sportclub werd dus even vergeten en de fiets, die dit plezier natuurlijk ook kon bieden, bleef op slot staan. In plaats daarvan sloeg iedereen aan het skaten. Deze Trend heeft best een tijd geduurd zelfs de afgelopen zomer waren er nog speciale georganiseerde skate tochten te zien.
Beschrijving van de piramide:
Waneer je de microtrend inline skaten in de piramide zet kun je als maxitrend de behoefte aan gezondheid en buitenlucht plaatsen. Een megatrend die erbij hoort is technologiesering. Door de technologiesering werken we steeds vaker binnenhuis en op kantoor. Het aantal lichaamsbewegingen en de hoeveelheid buitenlucht zijn hierdoor een stuk afgenomen.
2. De man als commercieel lustobject:In de huidige maatschappij word naast de vrouw ook de mooie man voor commerciële doeleinden gebruikt. Hij is vaak te aanschouwen in films of reclames. Voor de jaren tachtig was het echter vooral de vrouw die deze rol toebedeeld kreeg. De oorzaak van deze trend ligt in de opkomst van de ziekte Aids eind jaren zeventig. Homofiele mannen sloegen aan het sporten om er zo fit mogelijk uit te zien omdat er een grote angst en afkeer ontstond voor een ongezond lichaam. Niemand wilde aan deze ziekte gerelateerd worden. Ongewild stond er dus een soort schoonheidsideaal voor de man die andere, ook niet homofiele, mannen overnamen. Ook in de reclame bleef dit niet ongemerkt en zo werd de mooie man langzaam maar zeker als lustobject gezien. Daarom vinden hem nu terug in advertenties en tv reclames waar voorheen vooral vrouwen voor poseerden of acteerden.
Bron: - nl.wikipedia.org/wik/aids
-Documentaire over aids op MTVBeschrijving van de piramide:
Als we uitgaan van de man als sekssymbool bij de microtrend dan kun je zeggen dat de maxitrend: De sportieve man als rolmodel hieraan voorafging. De megatrend die hier weer ten grondslag aanlag was onveiligheid. Oftewel de gezondheid van (met name) het mannelijk ras werd bedreigt.
Voorspellingen voor de toekomst:
Wanneer ik aan de twee huidige trends denk die ik eerder heb genoemd dan denk ik dat er steeds meer toegankelijke games komen voor deze nieuwe doelgroep: de non-gamer. Steeds meer vrouwen en ouderen zullen een spelcomputer voor zichzelf aanschaffen. Voor de spellenmakers zal dit een belangrijke doelgroep worden om in te investeren.
Wat betreft mijn tweede trend “” het omgeknoopte sjaalte.”
Deze vermenging van kak en hip zal waarschijnlijk nog een tijdje te zien zijn in de mode en misschien ook wel steeds meer. Het omgeknoopte sjaaltje zelf zal niet lang te zien blijven, kleine modetrends duren vaak niet heel lang, maar andere vormen van deze vermenging van kak en hip zullen we zeker vaker gaan tegenkomen.
Bekende trendwatcher:
Van eigen bodem hebben we ook een bekende trendwatcher genaamd Fiona Hering. Fiona Hering is geboren op 9 september 1965. Ze werkte een tijdje als secretaresse en begon toen aan de opleiding journalistiek en voorlichting in Tilburg. Inmiddels is ze naast verslaggeefster ook trendwatcher, auteur en presentatrice. 14 jaar lang is ze moderedactrice geweest voor de telegraaf. Nu werkt ze vooral als lifeslyle-deskundige en trendwatcher bij het programma RTL Boulevard.
Ze is trendwatcher op het gebied van mode en over deze interesse heeft ze drie boeken geschreven. Namelijk: Gucci, mode poepjes en de juiste Bone-structure, Prada & Amore en Mart Visser-haute Couture. Op het derde boek na gaan de boeken over de belevenissen van een hip meisje in een nog “hippere” wereld, zoals ze het in haar eigen woorden omschrijft.
Momenteel schrijft ze niet maar houdt ze zich vooral met presenteren op de televisie bezig. Natuurlijk gaan haar onderwerpen op de buis nog wel vooral en voornamelijk over mode.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fiona_Hering
http://www.sylviasierhuis.nl/artiesten.php?artiest=195&naam=Fiona+Hering
No comments:
Post a Comment