Year of million dreams?
DISNEY’S NIEUWSTE CAMPAGNE VAN 1 OKTOBER 2006 T/M 31 DECEMBER 2007Na het succes van de Happiest Homecoming on Earth campagne, waarmee wereldwijd de 50e verjaardag van Disneyland California werd gevierd, werd het voor Disney de hoogste tijd een nieuwe spetterende campagne te verzinnen. Helaas blijkt de campagne niet bij iedereen in goede aarde te vallen.
In de eerste week van oktober heeft Disney zijn nieuwste campagne gelanceerd:
Year of a Million Dreams.
Natuurlijk belooft deze campagne nieuwe attracties in Disney parken maar elk zichzelf respecterend attractiepark doet dit om het voor bezoekers interessant te houden.
Want is er allemaal te verwachten? Hieronder een kleine impressie:
- Opening van ‘The Seas with Nemo and Friends’ in Epcot, Florida (oktober 20006)
- Wereldpremière van de musical Finding Nemo in Animal Kingdom, Florida (nov 2006)
- Rockin’ Space Mountain in Disneyland, California (voorjaar 2007)
- Finding Nemo Submarine Voyage in Disneyland, California (zomer 2007)
- Tower of Terror, Disneyland Parijs (voorjaar 2007)
- Cars, Disneyland Parijs (voorjaar 2007)
- Turtle Twister, Disneyland Parijs (voorjaar 2007)
Maar let op, de campagne gaat verder dan dat. Er worden elke dag geweldige prijzen verloot zoals een wereldtrip (vlucht en accommodatie) naar alle Disney parken ter wereld, jouw eigen appartement in Disney’s Sarasota Spring Resort, een overnachting in Het Kasteel of in Mickey Mouse’s penthouse, VIP tours door diverse parken, 3 gratis overnachtingen in een Disney hotel met entreekaartjes, reizen naar de Bahama’s, VIP stoelen bij de premiere van de musical Finding Nemo, een cruise met de Disney cruiselijn of gratis Disneyshoppen twv $ 500.00.
Wacht echter nog even met het boeken van je ticket naar de VS..gek genoeg worden de prijzen alleen uitgereikt aan Amerikanen, Mexicanen, Canadezen en Britten ! En dat is dus precies het addertje onder het gras. Volgens Disney heeft het met Amerikaanse wettelijke bepalingen te maken, maar hoeveel bezoekers met een andere nationaliteit zullen de Disney parken bezoeken, smullende van deze prachtige prijzen die dagelijks te winnen zijn ?
Aldus heeft Disney voor deze bezoekers nog iets bedacht; alle Cast members zullen gedurende een jaar een miljoen kleine en grote dromen waar maken.
Zo worden er gratis entreekaartjes en pins weggegeven, kun je plotseling uitverkoren worden om de eregast te zijn bij een parade, zijn er certificaten voor wat ook, kan een kind gevraagd worden popcorn te komen proeven… Hartstikke leuk natuurlijk maar ligt het aan mij dat ik het gewoon niet eerlijk vind dat je, in dit geval als Nederlander, niet in aanmerking komt voor de grote prijzen ? Mijn entreekaartje is toch net zo goed als dat van die Amerikaan ? Of dat van die Engelsman ? Of ben ik nu misschien erg inhalig?Volgend jaar zal de Year of a Million Dreams campagne naar Tokyo en Parijs uitgebreid worden, gecombineerd met de 15e verjaardag van DL Parijs. De nieuwe versie zal ‘When Dreams Come True’ gaan heten. Erg verrassend is dat niet, gezien het feit dat sommige decorstukken en verkoopartikelen in de VS momenteel al deze slogan voeren.
De gemaakte fotoseries zijn echter al met een warm hart ontvangen. Fotografe Anna leibovitz is ‘very delighted to be a part of the ‘Were Dreams Come True’campaign
Volgens haar leven we in moeilijke tijden en is het belangrijk je dromen te blijven houden.
Zo zien wij Scarlett Johanson als assepoester van de trappen rennen, terwijl de klok 12 uur slaat en zij haar schoentje verliest. Beyonce flitst voorbij in een koffiekopje, want in de wereld van ‘Alice in Wonderland ‘is niks te gek. David Beckham bleek al langer vooral meer dan voetbal te kunnen, en zien wij heroïsch te paard zijn zwaard heffen, als zijnde de prins van onze dromen.
'Year of a Million Dreams' zou best eens een van Disney’s beste marketing plannen ooit zijn, als Disney het tenminste kan volhouden. Want de echte Disney magie komt tenslotte van de Cast Members die meer moeten doen dan alleen hun werk om zo speciale momenten voor Disney gasten te creëren. Hopelijk geeft Disney al deze mensen de steun die zij nodig hebben om de Disney magie dagelijks te laten sprankelen.
Het grote cocept achter Disney is de magie. En dan wel de magie die werkelijkheid wordt. Welkom in de wereld van al je bekende sprookjes figuren, je hebt het niet gedroomd, het is geen verbeelding, ze bestaan echt! Vanuit deze gedachte is de ‘Year of a Millions Dreams Campagne een vrij logisch stap. Waarom zou naast je verbeelding en je fantasie, niet je droom werkelijkheid kunnen worden? ‘When Dreams Come True benadrukt nog maar eens dat dit zeker mogelijk is.
Gezien de vooraf gegeven kritiek op deze campagne is het dus echter nog maar de vraag. Een ietwat slordige misstap zou je kunnen denken, want selectief worden in het uit laten komen van dromen is niet echt charmant te noemen, de prachtige foto’s van leibovitz ten spijt.
Bronnen Algemeen Dagblad /startpagina.paginablog.nl
No comments:
Post a Comment